BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday 7 July 2013

TUAN BARU DI RUMAH LAMA - KUALA LUMPUR IKUT AKU MENANGIS

Oktober 28, 2012

Rumah ini rumah lama. Orang yang bangunkan rumah ini, matanya melihat tapi buta, telinganya dengar tetapi pekak, mulutnya petah tapi bisu.

Selamat datang Tuan. Mari saya tunjukkan kawasan rumah ini. Sebelum itu, saya mohon tuan untuk membuka kasut. Supaya lebih tenang merasai nadi rumah ini. Cuba tuan lihat pokok di hadapan rumah ini. Jangan ditebang, kerana pokok ini menjadi rumah burung-burung  kecil yang mana burung-burung ini akan kejutkan tuan di waktu pagi.

Cuba tuan berjalan di atas tanah, sejuk bukan? Lama-lama ia akan menjadi panas jika tuan salah melangkah. Jemput masuk tuan. Rumah ini kayu-kayunya, kayu lama tapi ukirannya masih kukuh dan cantik. Perekanya orang bijak pandai, tak perlu tuan nak baharukan.

Oh, maafkan saya. Ada beberapa sarang angkut-angkut yang menyambut kedatangan tuan. Nanti saya akan bersihkan untuk tuan. Setiap pagi, tuan perlu membuka tingkap-tingkap rumah ini kerana angin dan cahaya serta tuan akan mendengar suara burung. Rumah ini tidak seperti rumah lain tuan. Rumah ini waktu pusingnya 24 jam setiap hari. Sesiapa yang pernah tinggal di sini kebanyakkannya berjaya. Tetapi ada yang gagal kerana mereka tidak kembali kepada fitrah. Saya harap tuan berjaya.

Tuan di belakang rumah ini ada satu bilik yang menempatkan cermin-cermin. Saya nak tuan masuk ke bilik itu dan berdiri di hadapan cermin-cermin itu. Cuba tuan bertanya, adakah tuan mahu mengubah peraturan-peraturan di rumah ini? Sudahkah tuan fikir masak-masak untuk memilih rumah ini? Saya harap tuan dapat memahami, menjaga dan menghargai hasil kerja orang lama di rumah ini, kerana tuan hanyalah tuan baharu di rumah lama.(Hairi Safwan@Jetwallet)

0 comments: