BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday 7 July 2013

RATAH LUMPUR DI KUALA LUMPUR

November 9, 2012

Aku mahu melunaskan kerja-kerja janji bagi memenuhi prinsip serta idea kemarahan yang berlagu-lagu... Hasilkan sendiri kerja lukis kita yang mengikut tetapan waktu yang tenang... Usah terburu-buru untuk melintasi atau melebihi tongkat si buta yang tanpa sedar kelajuan si buta itu jauhnya berbatu-batu... Keadaan pagi ini pukul 3.35 di hadapan Pudu Raya Kuala Lumpur yang terus membesar, aku dilayangkan dengan irama merdu nyanyian jalanan. Kita ini sebenarnya masih gelandangan kecil yang mahu hebat di antara yang terhebat... Setiap orang di sini aku lihat memikul berat masing-masing yang dipenuhi janji, keazaman, tekad, usaha, tawakkal, masalah serta ilmu secupak yang disimpan di ruang-ruang kecil pembuluh akal... Kalau tak gentar memilih Kuala Lumpur, maka kita tidak gentar mencium tapak kaki sendiri yang dilihat pada aras atas memang bersih, jika di bawah kotornya sangat melampau. Pesan orang tua-tua, “Kita buat dia, mau dengan tak mau ja..”.. Hidup Sang Kancil dengan kepintaran, hidup kita dengan kebijaksanaan... Lagi dalam cara penggunaannya jika pandai menerjah ke dalam kolong-kolong yang gelap tapi kita sendiri yang mencerahkannya... Harganya murah tapi penuh dengan nikmat kepuasan dalam ruang legar kita sendiri... Siapa nak bagi mak ayah kita makan dan menjaga mereka, kalau tidak kita sendiri. Di hadapan aku ini aku lihat pergabungan pelbagai budaya bakal kelahiran baru yang belum pasti lagi mengenal lama... Jangan salahkan bangsa lain, jika kita tidak melihat bangsa sendiri di celah kangkang kita mengikut adat petua orang lama. Bukan untuk melihat hantu tapi untuk melihat bangsa sendiri menjadi hantu. Cuba tenung sekali itulah wajah kita sendiri di celah kangkang kita. Tak perlu salahkan sesiapa... Ingat kembali kenangan masing-masing di mana waktu perut kita berkabung di saat mula-mula kita menjejakkan kaki di Kuala Lumpur... Di hadapan aku ada seorang tua yang tersenyum melihat aku, tapi dalam senyuman itu aku lihat sekumpulan militan kecil sedang berlegar-legar di dalam kotak fikirannya... Walaupun senyum itu terlebih gulanya tapi masih lagi isinya kelat dan pahit dengan segala nota-nota pengalaman hidup yang masih kekal. Jangan malu untuk bertanya mereka serta mendengar cerita mereka kerana garam itu telah banyak ditelannya... Jangan takut untuk merempuh Kuala Lumpur yang penuh dengan carta manusia yang berlumba-lumba... Semoga kita berjumpa... Selamat meratah lumpur di Kuala Lumpur... (Hairi Safwan@Jetwallet)

0 comments: